بسیاری از کودکان حتی اگر با آمادگی در جلسه امتحان حاضر شوند همچنان اضطراب امتحان دارند. اما پرسش این است کدام روش بهتر است؟ ارزیابی یا رتبه بندی یا بدون آن؟
سیستم ارزیابی ای که در حال حاضر در مدارس وجود دارد براساس نمره نیست بلکه به شکل طیفی و حالت توصیفی دارد، درواقع ارزیابی به صورت«خ خ»: خیلی خوب، «خ»: خوب، «م»: متوسط و «ن ب ت»: نیاز به تلاش بیشتر انجام می گیرد. ارزیابی وضعیت تحصیلی با این روش می تواند مفید باشد.
کیفیت ارزیابی مهم است نه کمیت
در حالت کلی ارزیابی در مورد دانش آموزان اگر در فضایی فارغ از هرگونه اضطراب و نگرانی باشد نتایج بهتری به دست می آید. درواقع، باید این سوال را مطرح کرد که از ارزیابی چیست؟ اگر هدف از ارزیابی رسیدن به این آگاهی باشد که فرد در یک سیستم آموزشی تا چه اندازه ای در درسی خاص به درک رسیده همین نظارت خود به خود باعث ایجاد اضطراب در دانش آموز می شود، بنابراین باشد ارزیابی به گونه ای باشد که در فرد تولید اضطراب نکند و مهم تر از آن کیفیت درسی نیز ارزیابی و سنجیده شود.
ادامه مطلب ...