تربیت کودکان

تربیت کودکان

تربیت کودکان

تربیت کودکان

چطور می‌توان بچه حرف‌گوش‌کن تربیت کرد؟

 خیلی از والدین شکایت دارند از اینکه بچه به حرف‌شان گوش نمی‌دهد، به کارهایی که از او می‌خواهند عمل نمی‌کند و در یک کلام بچه حرف گوش‌کنی نیست. اما بچه حرف‌گوش کن، چطور بچه‌ای است؟ اصلا چه باید کرد تا بچه طوری تربیت شود که مطابق میل والدین رفتار کند و آیا اصلا داشتن فرزندی که بدون چون و چرا مطیع اوامر والدین باشد، امر ایده‌آلی است؟

حرف‌شنو یا توسری‌خور؟

سوال‌های‌مان را از دکتر لیلاسادات موسوی‌راد، روانشناس می‌پرسیم: اگر توقع ما از حرف‌شنوی کودک این است که باید به دستورات ما بدون چون و چرا گوش دهد، باید بگویم که ذات دستور دادن از لحاظ روانشناسی اشتباه است. چون دستور دادن باعث مقاومت در طرف مقابل می‌شود. به کار بردن کلماتی مانند خطاب مستقیم تو، چرا، باید، نباید و امثال اینها باعث گارد و گرفتن نتیجه معکوس می‌شود. باید اتاقت را تمیز کنی... نباید بیرون بروی... چرا مسواک نمی‌زنی... تو درس‌هایت را بخوان! و..
 
ادامه مطلب ...

تقویت تخیل کودکان با قصه گویی

 اکثر والدین شب هنگام و در موقع خواب برای بچه هایشان قصه می‌گویند. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که این قصه‌خوانی‌ها چه فایده و تاثیری برای کودکان دارد. اگر این سوال را دارید با ما همراه شوید.

قصه و قصه‌خوانی ارزش و اهمیت بسیاری دارد. قصه به دلیل کشش، زیبایی و انگیزش کنجکاوی می‌تواند بسیاری از مفاهیم را به دنیای کودک انتقال بدهد. روش غیر مستقیم انتقال مفاهیم نه تنها باعث جذب بهتر و سریع‌تر مفاهیم به ذهن و زبان کودک می‌شود بلکه فهم آنها را عینی‌تر و ساده‌تر می‌سازد. به همین دلیل می‌توان داستان را از جدی‌ترین و بنیادی‌ترین روش‌های انتقال مفاهیم به دنیای مخاطب به ویژه کودکان دانست.
 
ادامه مطلب ...

کودک خجالتی‌تان را پررو کنید!

این صحنه حتما برای‌تان آشناست؛ کودکی که در احوالپرسی‌های معمول روزانه با دیگران، پشت والدینش پنهان می‌شود و در جواب احوالپرسی آن‌ها ساکت می‌ایستد؛ این قبیل بچه‌ها را به‌اصطلاح «خجالتی» می‌گویند، مشکلی که اغلب کودکان و حتی نوجوانان و بزرگسالان ممکن است با آن روبه‌رو باشند. 

در اصل این یک ویژگی شخصیتی است که نباید باعث شرمندگی شود چون نیمی از بزرگسالان فکر می‌کنند خجالتی هستند و بیش از نیمی از آن‌ها هم اذعان می‌کنند که در کودکی خجالتی بوده‌اند؛ این مشکلی است که با تشویق و حمایت قابل اصلاح است. خبر خوب این‌که کودکان خجالتی می‌توانند کم‌رویی‌شان را مدیریت کنند. آن‌ها فقط کمی به حمایت نیاز دارند. پس بهتر است راه‌های کمک به آنها را پیدا کنید.
 
ادامه مطلب ...

در کودکی پیر می شوند...

منظور از سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی هرگونه درگیر کردن کودک در فعالیتی جنسی با فرد یا افرادی بزرگ تر، رشدیافته تر و قدرتمندتر از اوست، به نحوی که کودک به طور کامل آن را درک نکند و قادر به اعلام آگاهانه نارضایتی نباشد. دامنه این اتفاقات تلخ گسترده است و هرگونه لمس و تماس جنسی، ترغیب یا اجبار کودک به شرکت در فعالیت جنسی، بهره برداری از کودک در فحشا و پورنوگرافی یا نمایش رفتارهای جنسی را در بر می گیرد. مثلا مراجعی تعریف می کرد چهار پنج ساله بوده که یک روز، وقتی اعضای فامیل مشغول گپ و گفت بودند، شوهرخاله اش او را توی انباری کشانده و به او دست درازی کرده است.

دیگری سه ساله بود که یک روز داماد خانواده، وقتی خانه خالی بوده، دست در لباس او کرده است. مراجع دیگری می گفت که در کودکی چند بار بقال محل او را بوسیده بود و هر بار که به مادرش اصرار می کرده برای گرفتن شیر و ماست به بقالی نفرستدش به خرج او نمی رفته. یکی دیگر نیمه های شب که در حیاط خانه زیر پشه بند خواب بودند با احساس عجیب بیدار شده و دیده پسرخاله مادرش که در مرخصی دوران خدمت بوده به او نزدیک شده است. دیگر هم می گفت که پدرش در چهارده سالگی از او می خواسته برای کمک به مادر بیمارش و جلوگیری از فروپاشی خانواده نقش وی را ایفا کند.
 
ادامه مطلب ...

10 جمله‌ای که نباید به کودکتان بگویید

گاهی اوقات والدین با تکرار بیش از حد بعضی از جملات سعی می‌کنند فرزند خود را تشویق کنند غافل از اینکه این جملات بیش از اینکه در تربیت فرزندشان اثر مثبت داشته باشد به آنها ضربات منفی وارد خواهد کرد:

1- کارت عالی بود

تحقیقات نشان می‌دهد گفتن جملاتی مانند «چه دختر خوبی» یا «کارت عالی بود» پس از هر کار خوبی که فرزندتان انجام می‌دهد نه تنها او را به تایید شما وابسته می‌کند بلکه باعث می‌شود تا او نتواند به انگیزه و توان خود تکیه کند.
 
ادامه مطلب ...